Skip to main content

4 realiteiten van de digitale radicalisering

De digitale radicalisering is een feit. Start-ups zijn vaak mee, maar de grotere bedrijven in Vlaanderen blijken er nog niet klaar voor te zijn. Dat merken we elke dag. Het wordt dus dringend tijd om zich aan te passen aan volgende 4 realiteiten:

  1. Customer experience bepaalt de marktwaarde, niet enkel jouw innovatief product of kwalitatieve dienstverlening. 
  2. Klanten nemen de leiding in jouw organisatie, marktpositionering en waardecreatie.
  3. Positionering werkt niet langer inside-out, maar outside-in.
  4. Klanten zijn bewegende doelen. Het aanwerven van klanten is een dynamisch gegeven. 

Ga er vandaag niet langer van uit dat jouw klanten eeuwig trouw zijn. Durf te experimenteren om hun interesse te blijven wekken. Onderschat de digitale wereld niet die het mogelijk maakt voor jouw klanten om te vergelijken en te hoppen. 

Try something new once in a while and beat the competition.

Onze gouden tip: Ecosystemen creëren nieuwe waarden voor jouw klanten.

Een digitaal ecosysteem is de interactie tussen de verschillende kanalen (online en offline), de consument en de betrokken partners (bijvoorbeeld leveranciers, bloggers). De digitale klantenrelatie wordt gedragen door een digitaal ecosysteem. In dit digitale tijdperk zijn het niet langer enkel organisaties die concurreren, maar ook ecosystemen. En een deel van jouw ecosysteem kan deel uitmaken van die van jouw concurrent. Ontdek nieuwe routes en ontwikkel vernieuwende businessmodellen met nieuwe partnerships.
Creëer een nieuwe architectuur van services en combineer data.

Take away: 

  • Accepteer de 4 realiteiten en werk aan alle vier
  • Transformeer volgens deze radicale evolutie
  • Haal een IT-geek in huis ;)

 

Referentie : Stijn Viaene - Vlerick business school - Presentatie WebTomorrow 2016